Kiho x Stora Enso

Helppokäyttöinen sovellus tehostaa Stora Enson ja Kymen Trukkipalvelun yhteistyötä

Tehokas kommunikointi on yhteistyön A ja O. Kiho Kalusto ja sen ominaisuudet tehostivat entisestään Stora Enson ja Kymen Trukkipalvelun yhteistyötä ja helpottivat huoltojen yhteydessä tapahtuvaa kommunikointia. Nyt homma toimii molempiin suuntiin saumattomasti.


Kiho on käytössä Stora Enson Anjalankosken tehtailla. Kuva: Stora Enson avoin kuvapankki.

Ratkaisun pitää vastata tarpeeseen

Stora Enso on pakkaus‑, biomateriaali‑ ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja sekä myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista.

Jussi Vehmas vastaa Stora Enson Anjalankosken paperi- ja kartonkitehtailla kuljetusvälineiden ylläpidosta, vuokrauksesta ja huolloista. Näillä tehtailla on vuodesta 2021 ollut käytössä Kiho Kalusto, jota hyödynnetään erityisesti huolto- ja vikakorjausten ilmoittamiseen sekä ajoneuvokaluston ajoonlähtötarkastuksiin.

“Ennen kuin valitsimme Kihon teimme vertailua. Vertailupohjana käytettiin aiempaa järjestelmää ja kiinnitimme huomiota etenkin mahdollisuuksiin käsitellä nimenomaan ajoneuvo- ja työkonekalustoa”, Vehmas kertaa.

Kiho oli alusta asti selkeä vaihtoehto, mutta Stora Enso halusi myös yhteistyökumppaninsa mielipiteen. Vaihtoehdot käytiin läpi yhdessä Kymen Trukkipalvelun kanssa. “Ennen kuin lähdimme viemään järjestelmää laajasti käyttöön, istuimme yhdessä Kymen Trukkipalvelun kanssa alas ja varmistimme, että Kihon ominaisuudet sopivat meille”, Vehmas kertoo.

Kymen Trukkipalvelu vastaa Stora Enson Anjalankosken tehtaiden kalustosta ja tarjoaa kokonaisvaltaista trukkien sekä muiden työkoneiden vuokrauspalvelua vaativiinkin konekaluston tarpeisiin Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Pohjois-Savossa.

Kimmo Taavitsainen, Kymen Trukkipalvelun työnjohtaja, oli mukana käyttöönotossa alusta alkaen. “Stora Enso esitti toiveen järjestelmän vaihtamisesta. Heillä oli muutamia järjestelmiä, joissa oli niin sanottuja ajoonlähtötarkastuksia. Se ei toiminut, kun ohjelmat päivittyvät, käyttöoikeuksien kanssa oli ongelmia ja kommentointi sekä kommunikointi järjestelmän sisällä ei toiminut toivotunlaisesti. Jussi (Vehmas) oli tehnyt taustatyöt, ja Kiho nousi selvästi esiin”, Taavitsainen kertoo.


“Vaihtoehdot käytiin läpi ja Kiho osoittautui sopivimmaksi juuri helppokäyttöisyytensä ansiosta”

– Jussi Vehmas, Stora Enso


Kun Kymen Trukkipalvelu oli näyttänyt Vehmaksen sanojen mukaan “vähintään vaalean vihreää valoa”, Stora Enson vaakakuppi kallistui lopulta selvästi Kiholle. “Vaihtoehdot käytiin läpi ja Kiho osoittautui sopivimmaksi juuri helppokäyttöisyytensä ansiosta. Tämä on se taso, mitä haluamme – helppo käyttää ja tehokas meidän tarpeisiimme. Ja pakko sanoa nyt, että Kymen Trukkipalvelun kanssa Kihon käyttö on toiminut saumattomasti.”, Vehmas kertoo.

Näin Kiho Kalusto otettiin käyttöön sekä Stora Enson tehtailla että Kymen Trukkipalvelun hallilla.


Helppokäyttöisyys takaa sujuvan kommunikoinnin

Käyttöönoton jälkeen Kiho on jalkautunut työmaalle ja löytänyt paikkansa päivittäisessä käytössä. Stora Enson tehtaalla järjestelmää käyttää noin 200 henkilöä pääasiassa puhelimella ja tietokoneella. Kymen Trukkipalveluilla käyttö tapahtuu pääasiassa huoltohallin tietokoneella, mutta Taavitsainen itse käyttää sovellusta myös puhelimella, sillä miehen toimisto liikkuu jatkuvasti noin 200 kilometrin säteellä.

Kiho on samalla myös resursointityökalu Kymen Trukkipalvelulle. Aamulla asentajat tarkistavat ilmoitukset ja sen jälkeen huollot alkavat etenemään. Vaikka yksittäisiä kiirehommia tulee edelleen puhelimen kautta, on Kiho vähentänyt merkittävästi jatkuvaa puhelin- ja sähköpostirumbaa.

“Kun Stora Ensolla havaitaan huollon tarve, käyttäjä, kuski tai vuoropäällikkö kirjaa ilmoituksen Kihoon. Tästä tulee ilmoitus Kymen Trukkipalveluille. Sen jälkeen aletaan toimenpiteisiin. Stora Enso pyörii 24/7 – eli puhelimella soittelut ja sähköpostin jatkuva päivystys eivät toimi, kun ilmoituksia tulee myös aamuyön pimeinä tunteita ja vuorot vaihtuvat. Tämän ongelman Kiho on ratkaissut”, Taavitsainen kertoo.

Samalla kommunikointi huollon tilasta on läpinäkyvää molemmille ja huoltojen etenemistä on kätevä seurata, joka vähentää epätietoisuutta. Kommunikointi toimii käyttäjälähtöisesti, onpa kyseessä esimerkiksi palanut lamppu tai täyteen tulleet huoltotunnit, ensin Stora Ensolla tehdään ilmoitus Kihon kautta ja sen jälkeen homma alkaa rullamaan Kymen Trukkipalvelulla.

“Kirjaukset näkyvät molemmin puolin reaaliajassa. Eli huoltoilmoitus näkyy meille, huollon aloitus Storalle, sen jälkeen näkyy, kun huolto on valmis ja niin edelleen. Esimerkiksi jos varaosia joutuu odottamaan, niin ilmoitukseen pystyy kirjaamaan, että homma aloitettu, mutta hetki menee, koska tapahtui x ja y. Tämä on minimoinut turhat puhelut, koska Kihosta näkee samantien mikä tilanne”, Taavitsainen kehuu.

Myös Stora Enson työntekijät, jotka Kihoa käyttävät ovat olleet tyytyväisiä. Helppokäyttöisyys, nopea ja läpinäkyvä kommunikointi tehtaan ja huollon välillä on saanut kiitosta.

“Sekin, että valokuvan kanssa pystyy viestimään korjaustarpeet, on todella hyvä ominaisuus. Mobiilisovelluksella kuva lähtee ilmoituksen mukana, huoltotarpeen kuvauksen ja oman puumerkin kera. Ja huollosta pystyvät suoraan kysymään lisätietoja, jos on epäselvyyksiä. Ja se vähentää automaattisesti puhelu- ja sähköpostiruuhkaa. Lisäksi koko paikkakunnan kuljetuskalusto näkyy kerralla ja yksittäinenkin trukki tai auto pystytään paikantamaan helposti.”, Vehmas kertoo.


Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä

Sekä Stora Enso että Kymen Trukkipalvelu ovat olleet tyytyväisiä yhteistyön laatuun ja järjestelmän toimivuuteen. Yksi asia, joka Kihosta puhuttaessa nousee molempien puheissa esille on helppokäyttöisyys. “Kihon käyttäminen on helppoa. Meidän tekeminen on hektistä ja hommia riittää, niin Kihossa on just se mitä tarvitaan. Asentajat ovat olleet tyytyväisiä ja kiitosta saa varsinkin se, että tieto liikkuu ihan eri tavalla kuin ennen Kihoa”, Taavitsainen toteaa.

Myös Stora Ensolla ollaan samaa mieltä. “Jo valittaessa uutta järjestelmää painavin syy oli, että Kiho on selkokielinen ja selkeä. Ja Kiho sopii ajoneuvokalustoon niin hyvin helppokäyttöisyytensä ansiosta. Ollaan tehtaan päässä erittäin tyytyväisiä tämän hetken  toimintaan, ja Kiho on tehnyt selväksi, että laajennuksia on tarjolla heti, kun niitä tarvitaan.” Vehmas kiittelee.


“Siitähän sen tietää, että homma toimii, kun sitä ei edes huomaa”

– Kimmo Taavitsainen, Kymen Trukkipalvelu


Hiljattain Kihon käyttöä on laajennettu, kun mukaan ovat trukkien lisäksi tulleet myös kuorma-autot, kurottajat sekä pyöräkuormaajat, jotka on lisätty Kihoon. Taavitsaisen sanoin: “Enää ei ole paikkoja, jotka jäisivät paitsioon”.

“Kiho on helpottanut arkea ja ennen kaikkea siitä on tullut osa arkea. Siitä on tullut rutiini, niin ei sitä niin ajattele. Siitähän sen tietää, että homma toimii, kun sitä ei edes huomaa”, Taavitsainen päättää.